Over Nederlandse sportverenigingen bestaan twee verhalen. Het eerste verhaal gaat over de kracht van het verenigingsleven. Er is bijna geen land met zo veel sportclubs als Nederland. Ook het aantal...
In de vorige hoofdstukken hebben we het begrip vitaliteit uitgewerkt aan de hand van de aspecten missie/identiteit, verenigingsklimaat en vrijwilligers. In dit hoofdstuk gaan we in op de communicatie in clubs.
“De kracht van de vereniging zit in de gedrevenheid van de huidige groep vrijwilligers die betrokken zijn bij de club: zij zetten zich voor 100% in voor de club. Al deze mensen hebben een echt clubhart en...
Dit hoofdstuk gaat over het verenigingsklimaat en de processen die zich er kunnen afspelen. Zonder goed verenigingsklimaat is het niet alleen onprettig voetballen, maar is het ook lastig leden en vrijwilligers...
“Onze doelstelling is zo breed, dat de club zich daarmee wel kan afvragen waarvoor de club op aarde is.”
“Het gaat eigenlijk alleen maar om presteren, presteren en nog meer...
Het begrip vitaliteit klinkt bekend. Iedereen knikt als het wordt gebruikt. Maar wat wordt ermee bedoeld? En hoe kan inzicht in dit thema verenigingen ondersteunen bij het verbeteren van hun functioneren? Deze...
Ruim een miljoen Nederlanders is lid van een voetbalvereniging, verdeeld over meer dan drieduizend voetbalverenigingen. Die voetbalverenigingen bestaan vaak al decennialang; ze gedijen bij jonge aanwas en...
Meer dan een miljoen Nederlanders zijn lid van een voetbalvereniging. Die voetbalverenigingen bestaan vaak al decennialang. Dat draagt bij aan het beeld van clubs die, ongeacht de omstandigheden, eeuwig lijken...